کانون فرهنگی هنری وپایگاه مقاومت بسیج انصار المهدی

کانون فرهنگی هنری وپایگاه مقاومت بسیج انصار المهدی

‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 🌹﷽🌹

سلام علیکم🌷
کانون فرهنگی هنری وپایگاه مقاومت بسیج انصارالمهدی مسجدسادات شهرک طالقانی بندرماهشهر به مدت بیش ازبیست سال در زمینه های مختلف فرهنگی بالاخص ترویج دینداری درحال فعالیت است.این مرکزفرهنگی با پشتوانه ی معنوی امام زمان علیه السلام توانسته افراد کثیری از یچه های محل را به سطوح بالایی از علم ومعرفت سوق دهد ومنشاءبرکات زیادی برای اهالی شهرک وشهرستان باشد.
موسس این مرکز فرهنگی در درجه ی اول استاد یحی آلبوغبیش است.وادامه دهنده ی مسیرولایت مداران مجموعه ی بانشاطی ازجوانان این مسجد میباشند.
این وبلاگ نیز برای معرفی کانون وپایگاه وتمام انچه که در آن اتفاق می افتدراه اندازی شده است.

مسأله تعدد زوجات در فقه شیعه

پنجشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

مساله ی تعدد زوجات در فقه شیعه

توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله مجدمی

چند روز است که مساله ی تعدد زوجات و اثبات و انکار  فتوایی از مقام معظم رهبری درباره ی استحباب آن به طرز وسیعی در فضای مجازی منتشر گشته است که دقت در آنها نشان می دهد تعامل خیلی از افراد با این مساله در حد یک مساله ی روزنامه ای بوده است همچنانکه ما ایرانیها در خیلی دیگر از مسائل طبی، دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دیگر اینگونه تعامل می کنیم و در نهایت هیچ نتیجه ای نمی گیریم اما برای اهل فن و آشنایان به موازین فقهی روشن است که بحث علمی و فقهی از این مساله تابع ضوابط ویژه ی خود است و آنچه در این باره لازم است این است که بدون توجه به حواشی و تبلغیات موافقان و مخالفان در این زمینه به تبیین دقیق مساله پرداخته شود.

مساله ی جواز تعدد زوجات و اختیار چند همسر از مسلمات فقه شیعه است همچنانکه قرآن کریم بسیار روشن در این زمینه فرموده است:«و ان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع و فان خفتم ان لا تعدلوا فواحده او ما ملکت ایمانکم»(نساء/۳). آنچه محل نفی و اثبات واقع شده است مساله ی «استحباب» آن است که معمولا به این بعد از مساله خیلی توجه نمی شود. طبیعتا استحباب این مساله نیز همچون خیلی از مسائل فقهی دیگر مورد اختلاف فقهاء عظیم الشان شیعه واقع شده است و برخی قائل به استحباب و برخی دیگر قائل به عدم استحباب آن هستند منتها به نظر می رسد چند نکته ی اساسی را باید در این خصوص مد نظر قرار داد:

۱.همانگونه که گفته شد جواز تعدد زوجات به تصریح قرآن کریم از مسلمات فقه شیعه قلمداد شده است پس هیچ گونه نزاعی در این خصوص وجود ندارد و نباید هم وجود داشته باشد.

۲.طبیعتا این مساله همچون سایر احکام الهی تشریع شده تابع ضوابط خاص خود است و همچنانکه مثلا حج بدون حصول شرط استطاعت بر مکلف واجب نمی گردد این مساله نیز بدون حصول شرایطش و من جمله «توان ایجاد عدالت بین همسران» حکم خاصی می یابد.

۳.آنچه متاسفانه بر خیلی از ماها در عموم یا اغلب این گونه مسائل مخفی می ماند تفکیک میان حیث حکم اولی و حیث حکم ثانوی مسائل فقهی است در حالی که از منظر فقه شیعه چه بسا مساله ای به حیث حکم اولی واجب یا حرام بوده باشد اما به حیث حکم ثانوی حکم دیگری بیابد همچنانکه وضوء یا روزه به حیث حکم اولی واجب اما با عروض عناوین ثانوی ای همچون اضطرار، ضرر و غیره حرام شده و حکم جایگزین می یابند پس آنچه درباره ی جواز تعدد زوجات بیان شد حکم اولی این مساله است اما بعید نیست به دلیل عروض عناوین ثانوی این مساله مستحب یا واجب یا حرام گردد و طبیعتا حکم ثانوی موقتی و تابع شرایط خاص خود است.

۴.آنچه در این زمینه بسیار مهمتر از همه به نظر می رسد این است که طبق مدل ولایت مطلقه ی فقیه امام راحل که تشکیل حکومت را از احکام اولی شرعی و آن را مقدم بر تمامی احکام شرعی همچون نماز و روزه می داند و با توجه به دخالت دو عنصر زمان و مکان در تشخیص احکام شرعی در فضای اداره ی حکومت اسلامی، هیچ بعید نیست بتوان به تبع شرایط اجتماعی و سیاسی خاص زمانی و مکانی قائل به وجوب یا حرمت یا استحباب یا کراهت تعدد زوجات شد. آنچه در این میان مهم است تشخیص دقیق مصالح نظام اسلامی در بستر زمان و مکان و با توجه به شرایط خاص داخلی و بین المللی است. با توجه به این نکته روشن می شود اینکه در برخی خبرهای منتشر شده استدلال شده است مقام معظم رهبری دستور داده اند افرادی دارای چند زن را از بیت و محیط کاری خویش اخراج نمایند می تواند ناظر به این بعد از مساله باشد.

۵.نکته ی دیگری که بر خیلی افراد مخفی می ماند این است که همه ی فقهاء و من جمله مقام معظم رهبری تاکید نموده اند که تشخیص مصادیق حکم کلی شرعی بر عهده ی مکلف است نه مرجع تقلید پس در این مساله نیز تشخیص اینکه فرد حائز شرایط ازدواج مجدد است یا نه به خود او وابسته است و هیچ کس را در این خصوص نمی توان مورد سرزنش قرار داد.

۶.همه توجه داشته باشیم در اثبات یا انکار یک مساله شرعی باید از راه موازین آن اقدام نماییم و اصلا سزوار نیست همچون یک خبرنگار با مساله تعامل نموده و سریع به بزرگان دین مطالبی اثبات نشده نسبت بدهیم زیرا در رساله ی شرعیه راههای حصول فتوای شرعی یک مرجع بیان شده است که باید از همان مسیر اقدام شود. 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی