کانون فرهنگی هنری وپایگاه مقاومت بسیج انصار المهدی

کانون فرهنگی هنری وپایگاه مقاومت بسیج انصار المهدی

‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 🌹﷽🌹

سلام علیکم🌷
کانون فرهنگی هنری وپایگاه مقاومت بسیج انصارالمهدی مسجدسادات شهرک طالقانی بندرماهشهر به مدت بیش ازبیست سال در زمینه های مختلف فرهنگی بالاخص ترویج دینداری درحال فعالیت است.این مرکزفرهنگی با پشتوانه ی معنوی امام زمان علیه السلام توانسته افراد کثیری از یچه های محل را به سطوح بالایی از علم ومعرفت سوق دهد ومنشاءبرکات زیادی برای اهالی شهرک وشهرستان باشد.
موسس این مرکز فرهنگی در درجه ی اول استاد یحی آلبوغبیش است.وادامه دهنده ی مسیرولایت مداران مجموعه ی بانشاطی ازجوانان این مسجد میباشند.
این وبلاگ نیز برای معرفی کانون وپایگاه وتمام انچه که در آن اتفاق می افتدراه اندازی شده است.

تاریخچه

دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۳۱ ق.ظ

پی عن جی

تاریخچه‌ی‌مختصری‌ازشکل‌گرفتن‌تعلیم‌وتربیت‌کانون وپایگاه:

مقدمه

شاید بتوان گفت تمام مساجدی که کانون فرهنگی یا پایگاه بسیج در کنار آن ها بوده جوانان متدین وانقلابی از آن روییده اند.وهمین جوانان مسئولیت جذب و تربیت نسل آتی رابه دوش کشیده اند.

در این بین،جوانان انقلابی وآگاه کانون فرهنگی هنری انصار المهدی  به اهمیت این امر واقف بودند وتا جایی که میتوانستند به جذب و تربیت افراد اشتغال ورزیدند و بحمدالله درسایه ساراخلاص وکوشش بی دریغ ومنت آنها خیل کثیری از طلاب ،دانشجویان،فرهنگیان،نظامیان،قاریان و...تقدیم جامعه ی شهرستان بندر ماهشهرشد.

طبق مطالب گفته شده برآن شدیم مقداری از معلومات وتجربیاتی که دراین رابطه بدست آمده راتقدیم خواننده ی گرامی نماییم تابهره ی لازم از آن برده شود.

شیوه های کارتربیتی:

بطور کلی دوران کار تربیتی درکانون انصارالمهدی را میتوان بردو مبنای شیوه ی سنتی وشیوه ی تخصصی  تقسیم نمود.

شیوه ی سنتی تربیتی افراددر دوران مدیریت اقای یحیی آلبوغبیش مرسوم بود.ازجمله افرادی که  مربی وپیشکسوت این کار بودند جناب آقای استادعبدالعالی آلبوغبیش ،جناب حجت الاسلام شیخ مجید مکیان و...هستند.اکنون هرکدام نیز به نوعی هنوز به کار فرهنگی وتربیتی اشتغال دارند.به عنوان مثال جناب استاد عبدالعالی آلبوغبیش علاوه برارتباط مداومش با مسجدسادات وفعالیت جوانان کانون وپایگاه به عنوان معلم مشغول تدریس در دبیرستان شهیدعباسی خودشهرک طالقانی می باشد.

درشیوه ی سنتی،جذب افرادبادوستی های ساده مثل هم تیمی بودن یا هم محله ایی بودن اتفاق می افتاد.به این ترتیب که مثلا استاد عبدالعالی بعداز آشنایی مختصربادوست جدید خود با یک پیشنهادساده ی مسجدرفتن اورا مجذوب مسجدمی کرد.یادرخاطره ایی که ازحجت الاسلام شیخ عبدالرضا ویسی پور نقل شده:گاهی اوقات جوانان ساده ومستعدی را که هیچ آشنایی قبلی با آنها رانداشته به سمتشان میرفته وپیشنهادمسجدآمدن را میداده که دراکثرموارد موفق می شده اند.

اما خلاءای که در این نوع جذب به مسجد احساس می شدعدم برنامه ی مرتب  وارتقایی برای انتقال محتوا وآگاه سازی بود.کمبودی که خودرابه صورت های گوناگون ظاهرساخت.زیرامعمولابعدازجذب جوان به مسجدسادات،چونکه فضای رقابتی قرائت قران کریم در ان دوران بیشتر بود لاجرم جوان رابه سمت فضای قرات قرآن می کشاند.اما درفضای قرآنی تنها محصول آماده برای محتوای فکری،برگزاری کلاس های روخوانی روانخوانی وتجوید بود.وچونکه بسیاری از جوانان بعدازطی یک دوره آموزش کلاسیک خودراناتوان درفضای رقابتی عرصه صوت ولحن مسجد میدیدندیا درفضای خاموش مسجدی های قدیمی می خزیدند یا در مدت زمان طولانی از مسجدوفعالیت آن فاصله می گرفتند وبه این ترتیب کارتربیتی برانها صورت نمی پذیرفت.البته ناگفته نماند که فعالیت های زیادی درقالب فوتبال،اردو های تفریحی واجرای مراسم های گوناگون مذهبی برای جذب وتثبیت جوانان صورت می گرفت ولی غالبا این برنامه ها فاقدکشش لازم برای کشف استعدادها وبه فعلیت رسانیدن ان هاودر نتیجه به وجود آوردن تشکیلات منظم بود و اثر خود رادرکوتاه مدت ازدست می داد. اما آنچه که از  اهمیت بیشتری برخوردار است وبه آن بطور دقیق پرداخته نشد تربیت روحی ومعنوی وبالاخص فکری جوان جذب شده به مسجدبود.

کار به همین منوال باسیر کم شدن توجه به فعالیتهای فرهنگی پیش رفت بگونه ایی که بسیاری از جوانان انقلابی دهه ی شصتی وهفتادی دیگر ان شور ونشاط قبلی را در خود حس نمی کردند یا آنقدر در مسایل روزمره خود غرق شدند که دیگر مجالی برای انجام حرکت های اینچنینی نمیدیدند.البته گاه گاهی برخی ازهمان جوانانی که هنوز دستی در کار فرهنگی داشتند حرکت هایی انجام می دادند منتها بعد از مدتی به سردی می گرایید.تا آن که کار جوانان انقلابی در سالهای پایانی دهه ی هفتاد وآغاز دهه ی هشتاد به بسنده کردن به اجرای مراسم های کوتاه مذهبی کشیده شد. البته نباید کفه ی انصاف راازدست دادوباید اعتراف کرد که این حالت بی تاثیر ازفعالیت های فرهنگی دولت وقت نبود.حالتی که بسیاری از فعالان جوان وانقلابی را درآن زمین گیر ساخت.و هشدار های امام خامنه ایی (مدظله العالی)خبر از وضعیت نامطلوب فرهنگی کشور میداد.

در دوران سردی فعالیت های تربیتی کانون انصار المهدی ،چند تن از همان جوانان جذب شده دوران قبل شروع به فعالیت تربیتی جدیدی نمودند.آنها باتوجه به جو به وجود آمده سعی در جذب نوجوانان با تشکیل گروه های تواشیح و میدان بیشتر دادن آنها در مباحث قرآنی نمودند.

✍نویسنده:شیخ توفیق البوغبیش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی